بیماری لثه

لثه ها و استخوان فک اطراف دندانها، بافتهای نگهدارنده دندان هستند. لثه ها ممکن است مثل بقیه بافتهای نرم بدن، دچار التهاب شوند. معمولا علت اصلی التهاب آنها، باکتری های موجود در پلاک دندانی هستند. اگر دندان ها به صورت روزانه با مسواک و نخ دندان تمیز نشوند، باکتری های بیماریزا روی سطح دندانها و کنار و زیر لثه ها جمع می شوند. حضور و تجمع این باکتریها باعث التهاب و عفونت لثه ها می شود.

پیشرفت بیماری لثه:
بیماری لثه در مراحل اولیه به صورت التهاب لثه هاست. اگر التهاب برطرف نشود و ادامه پیدا کند، به مرور بپیشرفت کرده و به استخوان اطراف دندان می رسد. این بیماری در مراحل پیشرفته تر باعث تحلیل رفتن استخوان و لثه ها می شود. چون استخوان وظیفه نگه داشتن دندان را در محل بر عهده دارد، با تحلیل تدریجی آن دندانها به مرور لق می شوند.

علایم بیماری لثه:
لثه ملتهب متورم و قرمز رنگ و حساس می شود.
بر اثر لمس یا موقع مسواک زدن خونریزی زیادی می کند.
بوی بد مداوم دهان و حس مزه بد در دهان از علایم مهم هستند.
تحلیل لثه یعنی لثه ها از روی دندان ها جدا شده یا کنار می روند و عاج ریشه دندان بیرون می زند.
در قسمت طوق دندان  ریشه دندان بیرون زده و به سرما و شیرینی حساس می شود.
در مراحل پیشرفته لق شدن دندانها کاملا حس می شود.

آیا بیماری لثه سن خاصی دارد؟
بیماری لثه می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما احتمال ابتلا به این بیماری در بین افراد بزرگسال بیشتر است.

درمان بیماری لثه:
درمان بیماری لثه بیماری به علت آن و مرحله آن بستگی دارد. شایع ترین دلیل بیماری التهابی لثه، عدم رعایت مناسب بهداشت دهان است. اگر متوجه هرکدام از علایم بالا شوید، در درجه اول باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
اگر بیماری در مراحل اولیه باشد، دندانپزشک ابتدا جرمگیری و برساژ انجام می دهد و اطراف دندانها و زیرلثه ها را از پلاک باکتری تمیز می کند. بعد مهمترین درمان رعایت دقیق بهداشت توسط فرد است. با انجام مسواک و نخ دندان منظم و با روش درست بعد از حدود ۲-۳ هفته التهاب لثه برطرف می شود.
اگر بیماری در مراحل پیشرفته باشد یعنی تحلیل استخوان رخ داده باشد، باید به یک دندانپزشک متخصص لثه (پریودنتیست) مراجعه کنید. پریودنتیست جرمگیری و برداشت پلاک زیرلثه ای دقیق تر انجام می دهد. با معاینه کامل قسمتهای مختلف ممکن است جراحیهای لثه تجویز شوند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.